مقایسه شاهین و دنا پلاس، رقابت سدانهای ایرانی 600 میلیونی

جعبه دنده ای که متشکل شده است از قطعات مختلف که یکی از مهمترین آن چرخ دنده ها هستند. روی آن تعدادی چرخ دنده تعبیه شده است که با محور یک پارچه هستند. شایان ذکر است که در هر دو خودرو سیستم تعلیق محور جلو مک فرسون و تعلیق محور عقب نیز از نوع توویست بیم است. ابعاد شاهین پلاس در مقوله های طول، عرض و ارتفاع به ترتیب برابر است با، ۴۴۶۰×۱۷۶۹×۱۵۰۲ میلی متر و فاصله بین دو محور نیز ۲۶۵۰ میلی متر و وزن خودرو نیز بیش از ۱۳۰۰ کیلوگرم خواهد بود. در بخش مصرف سوخت، هردو شرکت مصرفی در حدود ۷.۵ لیتر در هر صد کیلومتر را برای سدانهای خود در حالت ترکیبی اعلام کردهاند اما در واقعیت، شاهین به دلیل پیشرانهٔ توربو بیش از دنا پلاس نیازمند بنزین سوپر خواهد بود. این روزها شاهین سایپا به عنوان یکی از زیباترین محصولات تولید داخل در بازار کشورمان شناخته میشود؛ بنابراین قطعا نسبت به پژو پارس که عمری بیش از دو دهه دارد، استایل بدنه و فرم بیرونی بسیار زیباتری ارائه میدهد.


خودرو دنا پلاس البته داشبورد پژو پارس تیو ۵ هم چندان هیجانانگیز نیست و از فرم سادهای برخوردار است که با این وجود شاید با سلیقه افراد بیشتری تناسب داشته باشد. البته فرم مردانه پژو پارس همچنان بین بسیاری از مردم طرفداران فراوانی دارد اما با این حال نمیتواند زیبایی در حد شاهین به شما ارائه دهد. رینگ های خودرو نیز همان نمونه ۱۵ اینچی سابق است که البته امکان دارد رینگ های مشکی رنگ بر روی شاهین پلاس نصب شود. راننده امکان تعویض دنده قبل از فعالیت سیستم اتوماتیک را دارد: یعنی در صورت داشتن فاصله زیاد تعویض دنده توسط کامپیوتر، راننده میتواند کنترل تعویض دنده را خود انجام دهد. اما تارا اتوماتیک با دست پرتری نسبت به قبل به میدان رقابت آمده امکاناتی نظیر، ۴ کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل کشش، سیستم کمکی حرکت در سربالایی، محدود کننده سرعت، سنسور نور و باران، آینه فتوکرومیک، ورود خروج بدون کلید و کی لس استارت، تنظیمات برقی صندلی راننده و سرنشین جلو با گرمکن،مالتی مدیا و دوربین دنده عقب، ولکام لایت، سنسور درب صندوق، زیر آرنجی ردیف جلو و عقب، تهویه مطبوع الکتریکی، آنتن کوسه ای، اپل کارپلی و اندروید اتو، سانروف و… ​​!


سنسور نور و باران، رینگهای آلومینیومی و آینه تاشونده برقی از دیگر امکانات مدل آشنایی با محبوب‌ترین خودروهای ژاپنی در ایران – آکادمی مالی مسعود اتوماتیک هستند. تارا حتی در میان خودروهای داخلی هم در جایگاه بالایی قرار نمیگیرد و در بهترین حالت یک خودروی متوسط است که از برخی لحاظ بر دیگر خودروهای داخلی برتری دارد و از بسیاری لحاظ در جایگاه پایینتری قرار میگیرد. تعمیرات آن نیاز به تخصص بالایی دارد و توجه به حفظ سلامت آن نیز در اولویتهای نگهداری اصولی از خودرو است. به طور کلی از لحاظ طراحی داخلی شاسی بلند ام وی ام ایکس ۲۲ در وضعیت بهتری قرار دارد، اما در بخش فضای کابین باید گفت شاهین جادارتر است. تنها ویژگی مثبت کابین شاهین اما فضای مناسب عقب است که جادارتر از خودرویی در این کلاس به نظر میرسد. قدرت تولید شده از این پیشرانه نیز توسط گیربکس ۵ دنده دستی به چرخها میرسد. این خودرو با وزن ۱۲۶۰ کیلوگرمی خود ظرف مدت ۱۳.۵ تا ۱۴ ثانیه از صفر به سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت میرسد و حداکثر سرعت آن نیز ۱۹۰ کیلومتر برساعت اعلام شده است. همچنین کیفیت ادوات و طراحی آن ها نیز به مراتب با کیفیت تر از شاهین احساس می شوند هر چند که در یک بررسی طولانی مدت کیفیت و دوام ادوات مشخص خواهد شد.


خودرو دیگنیتی اما تارا که نمونه ایرانیزه شده پژو ۳۰۱ است و از سال ۱۴۰۰ تا کنون در بازار حضور دارد و در این مدت انواع و اقسام حاشیه های مثبت و منفی داشته است. جلو پنجره خودرو ابعاد نسبتا بزرگی دارد، و حاشیه های آن کرومی است علاوه بر این موارد در جلو پنجره از الگوی سه بعدی استفاده شده است. این خودروها در بازار هر سه حدود ۶۰۰ میلیون تومان قیمت دارند و ازآنجاییکه قبلاً در پدال به مقایسهٔ تارا و شاهین پرداختیم، این بار دیگر سدان ایرانخودرو را در برابر رقیب سایپایی قرار میدهیم. در این بازار، اگر خواهان سدانی نسبتاً مجهزتر و مدرنتر باشیم تنها سه گزینه پیش رو خواهیم داشت که شامل تارا، دنا پلاس و شاهین میشود. این عیب بزرگ حتی در خودروهای مشابه ایرانی هم کمتر دیده میشود. همچنین در دنا پلاس هرچند ایرانخودرو تمام تلاش خود را برای تمایز از سمند انجام داده اما هنوز هم نوعی عدم هماهنگی در قسمتهای مختلف ظاهر خودرو به چشم میخورد که چنین چیزی در شاهین دیده نمیشود. درون کابین شاهین کلیات همان چیزی است که قبلا هم دیده بودیم.